Vad är CRM?
CRM står för ”Customer Relationship Management” och är en teknologi som hjälper företag att enkelt spåra kommunikation och vårda kundrelationer med både befintliga kunder och leads. CRM har kommit att bli den nya standarden som ersatt de traditionella “hemmagjorda” lösningarna som använde sig av kalkylblad, databaser och appar som många företag lappat ihop själva för att spåra sin klientdata.
När någon talar om CRM syftar de vanligtvis till ett CRM system, ett verktyg som stödjer ditt företags kontakthantering, säljhantering, ärendehantering, med mera. CRM-verktyg kan användas för att hantera kundrelationer genom hela livscykeln inklusive interaktioner inom marknadsföring, sälj, digital handel och kundservice.
En CRM-lösning hjälpa dig fokusera på organisations kundrelationer med alla individer – inklusive kunder, tjänsteanvändare, kollegor eller leverantörer – genom hela livscykeln med dem, inklusive att hitta nya kunder, vinna deras förtroende och affärer och bistå med support och ytterligare service genom hela relationen.
Nedan går vi djupare ned i vad ett CRM-system är, vad det gör och inte gör samt skillnaderna mellan att använda ett kalkylblad gentemot ett CRM-system.
Vad gör ett CRM-system?
Kontakthantering är kärnfunktionen i alla kundinformationssystem inklusive CRM-system. Syftet med ett CRM är att lagra och hantera all data för alla typer av kontakter, från leads till affärspartners.
Du kanske tänker: ”Ok, det här låter som ett kalkylblad. Vad gör en CRM som ett kalkylblad inte kan?”
Ett kalkylblad funkar bra om du har under 100 kontakter eller om du bara spårar statisk information som namn, e-postadress, telefonnummer, företagsnamn, webbplats, etc. Ett kalkylblad kan inte konkurrera med CRM när det gäller att spåra mer komplexa, dynamiska data som vilka e-postmeddelanden en kontakt har öppnat, vilka sidor de har besökt på din webbplats eller deras senaste köpdatum. Ditt CRM uppdateras automatiskt när dina potentiella kunder och kunder gjort något, och många av de manuella och repetitiva processerna vid användandet av ett kalkylblad är fullt automatiserade.
Med ett CRM-system kan du utvinna viktiga insikter – och få en god överblick – hur varmt eller kallt ett lead är med “leadscoring”. Baserat på regler du själv anger får olika leads poäng för saker som dem utför (som att skicka ett formulär eller klicka på en länk) så att ditt säljteam kan identifiera de hetaste leadsen att fokusera på. Lead scoring är näst intill omöjligt utan ett CRM.
Kalkylblad | CRM | |
---|---|---|
Data | Statisk information (namn, e-post, telefon) | Statisk information plus kommunikationshistorik, filer, anteckningar och vidtagna åtgärder. Samlar all data på en och samma plats och ger personalen en 360-överblick av den enskilda kunden |
Kontaktuppdateringar | Manuella kontaktuppdateringar | Automatiska kontaktuppdateringar när åtgärder vidtas och ny information har tagits emot |
Informationsflöde | Informationen finns kvar i ditt kalkylblad om den inte importeras till ett annat verktyg | Data flödar från ditt CRM till din försäljnings- och marknadsföringsautomation och kan integreras med många andra tredjeparts lösningar och system |
Leadscoring | Leadscoring är nästan omöjligt | Poängsättning för potentiella kunder är automatiserad baserat på regler du själv ställer in utifrån era prioriteringar och värderingar |
Uppgiftspåminnelser och spårning | Manuella uppgiftspåminnelser | Automatiserade uppgiftspåminnelser |
Segmentering och personalisering | Sortera data manuellt och skapa listor att ladda upp till ditt e-postverktyg | Skapa taggar för kontakttyper och vidtagna åtgärder |
Vad en CRM inte gör
CRM:er är inte utformade för att hjälpa till med backend-operationer som produktion, lagerhållning, frakt, teknik eller ekonomi. Och naturligtvis kan ett CRM-verktyg inte hantera det de inte kan se. Så om människor arbetar med leads eller affärer utanför systemet, minskar det dess effektivitet för hela teamet.
Viss CRM-programvara används endast för datahantering. Men ett allt-i-ett CRM-system som Caesar CRM erbjuder också viktiga funktioner som försäljnings- och marknadsföringsautomation, målsidor, offerter och fakturering för att hjälpa entreprenörer att hantera hela sin verksamhet mer effektivt.
Kom igång med CRM
Kontakta oss för en CRM konsultation så ser vi över din verksamhet, processer och flöden. Vi ser över din verksamhet och anpassar en lösning enligt dina behov där vi hjälper till med installation, processdefinition, implementering, användning, utbildning och potentiella tredjeparts integrationer.
Få en skräddarsyd demo av Caesar CRM idag, eller kontakta oss för mer information om vad CRM betyder, fördelarna med att använda CRM-system och för att se hur en CRM-lösning från Caesar CRM fungerar.